
Езикът на знаците на бебето
Езикът на знаците на бебето или как да разговаряш с бебето още преди да проговори?
Планиране
Бременност
Бебе
Дете до 7 години
Дете над 7 години
Езикът на знаците на бебето или как да разговаряш с бебето още преди да проговори?
Вероятно често са те съветвали да не сравняваш детето си с другите, но ако забележиш известни разлики и изоставане, най-добре потърси съвет и консултация. Защо е важно да реагираш бързо и да не отлагаш решаването на проблема? Възможно е да се окаже, че притесненията ти са напразни. Но ако специалистът потвърди наблюденията ти, навременната му помощ ще помогне на детето да се изравни с връстниците си.
В случай че детето не неаргира на шумни звуци, можеш да провериш дали чува добре. Проследи дали при силен звук следва двигателно оживяване – т.е. бебето започва да ръкомаха и да рита с крачета. Ако тази реакция отсъства, има основания да се провери слухът.
* Когато не проследява с очи движещи се обекти, освен съмнения за зрението, това говори и за липса на познавателен интерес. Съответно би могло да доведе до изоставане в последващи етапи от развитието на детето.
* Ако не хваща предмети, е възможно да има проблем със зрително-моторната координация.
* Ако не държи главичката си изправена, това говори за моторни проблеми и вероятно ще доведе до по-късно сядане, по-късно пълзене и прохождане, смятат специалистите.
* Ако детето не издава гърлени звуци (до 3-4-тия месец), с които да се опитва да привлече вниманието ти, е възможно да проговори по-късно.
* Насочването на предмети към устата също е важен критерий, защото по силата на рефлекса на сукането устните са най-чувствителният орган в този период и чрез устата детето опознава предмета. Ако липсва този момент, се смята, че няма когнитивен и познавателен интерес.
* Ако изброените по-горе показатели не се появят до 4-тия месец, детето се определя като рисково и по препоръките на специалистите е добре да се наблюдава за евентуални проблеми в развитието на последващ етап. Едва тогава може да се сложи диагноза.
Децата, които отказват да се гушкат, с мама и татко , са рискови за аутизъм, смятат психолозите. Когато ги прегърнат, те стоят прави и не откликват. Това обаче не се индикира като проблем, когато човекът, който ги прегръща, е непознат.
* Ако са сковани или отпуснати и не могат да владеят главата си, това са сигнали за изоставане в общата моторика и е необходима консултация с невролог.
* Липсата на привързаност към човека, който гледа детето, се среща при малтретирани деца и такива, отглеждани във враждебна среда. Понякога такива деца се радват повече на чужди хора, отколкото на близките. Това е един от първите сигнали за развитие на характеропатии в по-късна възраст.
* Ако не може да стои право, когато има опора, това категорично е белег за изоставане в общата моторика.
* Ако детето не говори изобщо (до 18-ия месец), има съмнения за нарушение в развитието.
* Ако не изпълнява вербални инструкции и не използва жестове в общуването си като посочване на предмети, които желае, или е било запитано за тях, това също е сигнал за изоставане.
* Непроходилите до 18 месеца също се нуждаят от наблюдение на специалисти
Детето трябва да съставя изречения, от които да се разпознава желанието му. Не е нужно думите да бъдат цели, а изреченията граматически правилни, но изоставането в езиковото развитие на 2-годишните постепенно води и до изоставане в мисловните процеси - затова е важно да се установи причината.
* Неразбирането на инструкциите и невъзможността да се съставят изречения след 2 г. е езиков проблем, който се приема като индикатор за дислексия. При невъзможност да се хващат предмети децата са рискови за мануална диспраксия.
* И ако за дислексия възрастта от 2 г. е прекалено ранна за диагноза, то за аутизъм психолозите разпознават в този период много ясни знаци.
* Ако детето не търси контакт, не инициира такъв, няма споделено внимание, това е сигнал за възможен проблем. Такива деца обаче често не се приемат за проблемни, а точно обратното - близките им са доволни, че са лесни за гледане и не изискват постоянно внимание, както е обикновено с останалите деца в тази възраст.
Децата с аутизъм се заиграват с часове сами, имат много ограничен репертоар от харесвани храни, не търсят контакт с очи, при силен шум си запушват ушите, обичат да разлистват многократно рекламните брошури на хипермаркетите, не играят с играчки по предназначението им, омагьосват ги повтарящите се въртеливи движения (например въртенето на барабана на пералнята).
Как да разбереш дали бебето ти няма проблеми със слуха? Ранното откриване на...
Кога е необходимо да заведа детето си за първи път при офталмолог?
Още в първите дни след раждането на бебчо, можеш да се погрижиш за укрепването...
„Боли ме“ - казва детето и показва с пръстче в неопределена посока. Как да...
Играчката е важен елемент за стимулация на сетивата и фактор за развитието на...
Минали са два дни от изписването ви от родилния дом, а бебето вече плаче...
Всяко мъниче има свой индивидуален темп на растеж, но все пак съществуват...
Проговарянето на детето е един от най-вълнуващите моменти в развитието му. А ...
Бебето се ражда с нужния му запас от минерали и микроелементи, но повечето от...
Децата сякаш имат дежурен „репертоар“ от здравословни проблеми, които ги...
Въпреки че слънчевата светлина влияе положително на нашето настроение и...